Indiferent dacă aveți un Harley-Davidson sau o Honda, iată o listă cu cinci probleme comune și pașii de verificare pe care îi puteți face pentru a diagnostica natura unei probleme mecanice.

Scoateți-vă cutia de scule: este timpul să vă ridicați motocicleta!

Cabluri înțepenite

Mulți dintre voi, singurele probleme pe care le veți avea vreodată cu o motocicletă sunt create de noi înșine. Până de curând, majoritatea motocicletelor au avut cel puțin două cabluri care se pot defecta și pot cauza dureri de cap: cablul de accelerație și cablul de ambreiaj.

Cablul de accelerație te anunță în mod normal că se strică prin faptul că refuză să se întoarcă înapoi la mânerul accelerației atunci când este rotit și eliberat. Nu mergeți niciodată pe o astfel de motocicletă. De asemenea, este o idee înțeleaptă să vă obișnuiți să verificați din când în când dacă accelerația nu este afectată atunci când întoarceți complet ghidonul dintr-o parte în alta.

Cablul de ambreiaj este mult mai șiret și se strecoară în percepția ta ca alunecare percepută a ambreiajului. Ceea ce se întâmplă de fapt este că se mișcă din ce în ce mai puțin în interiorul tecii și, în cele din urmă, cablul și teaca ca întreg încep să fuzioneze într-o singură masă urâtă care domină arcul de revenire. Acest lucru nu permite ambreiajului să se elibereze complet și provoacă alunecarea acestuia.

Cele trei cauze principale ale problemelor cu cablurile sunt traseul greșit – este prea scurt după schimbarea ghidonului sau după o accidentare și, cel mai adesea, nu este întreținut corespunzător. Cel mai bun lucru pe care îl puteți face este să folosiți un accesoriu special pentru lubrifierea cablurilor, disponibil la un magazin online cu piese motociclete sau de la unul local daca exista.

Totuși, în caz de urgență reală, un cablu care s-a blocat recent poate fi, de cele mai multe ori, salvat prin:

  • Îndepărtarea cablului de pe bicicletă.
  • Răsucindu-l în jurul brațului sau al unui stâlp lat pentru a separa cablul de învelișul său.
  • Aplicând un lubrifiant spray ușor de găsit, cum ar fi WD-40, și lucrând cablul interior în sus și în jos în teacă.

Rețineți că adevăratul truc este să faceți ca lubrifiantul să pătrundă în învelișul exterior pentru a putea curăța murdăria.

Rularea în gol

Este o senzație de înfundare atunci când dai mai multă benzină, dar motocicleta se oprește oricum. În mod firesc, primul lucru pe care doriți să îl faceți este să ieșiți în siguranță de pe carosabil. Apoi verificați dacă nu ați apăsat din greșeală comutatorul de oprire. Asigurați-vă că bateria poate încă să pornească motorul; dacă nu poate, cel mai probabil aveți o problemă de încărcare sau de baterie și trebuie să apelați la furnizorul de servicii de asistență rutieră. Dacă bateria este în regulă, iată care sunt pașii de urmat:

În primul rând, asigurați-vă că există benzină în rezervor și că robinetul este setat pe On. Motocicliștii cu motociclete mai moderne nu vor avea nicio idee despre ce este un petcock, dar merită să vă asigurați că motocicleta dvs. nu este echipată cu așa ceva.

Dacă petcock-ul se verifică, atunci pompa de combustibil și filtrul trebuie verificate. Majoritatea filtrelor sunt transparente și dacă partea întunecată are lichid în ea, probabil că funcționează. Pompele pot fi testate punând un deget pe ele și apăsând contactul de la oprit la pornit. Ar trebui să simțiți un „clic” al pompei în timp ce se amorsează. Dacă nu există niciun clic, verificați siguranțele. Dacă face clic de mai mult de patru ori, este probabil că pompa este înțepenită de un filtru blocat, o conductă îndoită sau se strică. Puteți găsi pompa urmărind liniile; cel mai adesea este ușor accesibilă pentru o verificare rapidă.

Dacă ați verificat petcock-ul și nu aveți o problemă cu pompa de combustibil, scuturați rezervorul pentru ca orice combustibil blocat în părțile laterale ale rezervorului să fie împins spre partea din spate și spre robinetul de combustibil. De asemenea, verific să mă asigur că toate conductele de vacuum de pe robinet sunt atașate la carburatoare, deoarece combustibilul nu va curge fără asta.

La motocicletele mai noi, cu emisii controlate, văd o mulțime de cazuri în care motocicleta rămâne fără putere și se oprește. După ce sunt trase pe dreapta, repornesc OK, apoi se blochează din nou după 5 km. În aceste cazuri, încercați să rulați cu capacul de benzină deschis! În rezervor există niște guri de aerisire care se înfundă, iar când se întâmplă asta e ca și cum ai pune degetul mare pe un pai. Benzina nu poate ieși.

Sperăm că acest lucru vă va împiedica să vă blocați din cauza unui lucru simplu și poate vă va duce la cea mai apropiată benzinărie.

Relanti neregulat

Dacă motocicleta nu merge la relanti corect, încălziți-o și observați dacă accelerarea (care face amestecul mai bogat) sau deschiderea ușoară a clapetei de accelerație (care face amestecul mai sărac) face ca motocicleta să-și schimbe comportamentul. Din nou, dacă mergeți pe o motocicletă modernă, nu veți avea nicio idee despre ce este un starter, dar chiar și motocicletele cu injecție electronică de combustibil dezvăluie multe prin „bătaia” accelerației.

Motocicletele primesc prea multă benzină, așa că au ralantiul ridicat, dar pierd putere atunci când li se dă accelerația inițială, deoarece nu pot arde toată benzina. În cazul carburatoarelor care dau brusc semne că sunt bogate, bateți ușor în partea de jos a carburatoarelor pentru a vă asigura că flotoarele (bucățele mici care controlează fluxul de gaz, precum piesa de cauciuc din spatele toaletei) sunt libere. De asemenea, verificați dacă funcționează cablul starterului.

Motoarele cu funcționare săracă au tendința de a se „agăța” la turații ridicate atunci când se lasă accelerația și, de asemenea, se reduc încet după ce se închide accelerația. Un indiciu cheie este faptul că problema se ameliorează pe măsură ce motocicleta se încălzește. Motoarele extrem de sărace pot, de asemenea, să se blocheze complet atunci când li se dă o accelerație ușoară. Un alt semn de funcționare săracă este „relantiul vânător”, în care motocicleta urcă în turație la întâmplare, schimbă turația sau îi ia o veșnicie să coboare la ralanti.

În primul rând, porniți simplu și căutați un furtun de vid slăbit sau deschis. Dacă acest lucru se verifică, puteți pulveriza niște detergent pentru carburatoare sau lichid de pornire pe mansonul de cauciuc unde carburatoarele/corpurile se conectează la motor și ascultați dacă se schimbă turația. În cele din urmă, confirmați că alimentarea cu combustibil se face așa cum ar trebui, verificând toate elementele din secțiunea „Funcționare pe gol” de mai sus. Dacă este așa, funcționarea neregulata este semnul nr. 1 că aveți nevoie de lucrări la carburator, dar poate indica și faptul că ați trecut într-adevăr mult timp între reglaje.

De ce nu pornestel!?

O defecțiune la pornire poate părea ceva imposibil de reparat, dar există multe probleme care pot fi rezolvate cu puțină muncă de detectiv. În primul rând, asigurați-vă că bateria este bună și că motorul pornește. Dacă bateria este în regulă, dar nu se întâmplă nimic atunci când apăsați butonul de pornire, există câteva lucruri de verificat.

Asigurați-vă că cablul negru de împământare al bateriei este conectat solid atât la baterie, cât și la punctul de împământare de pe motor (adică acolo unde cablul mare negru al bateriei se conectează la motor) și că siguranțele de pe întrerupătorul principal (conectat la cablul mare roșu al bateriei în majoritatea cazurilor) sunt bune. Întrerupătoarele de ambreiaj, întrerupătoarele pentru picioruș și lumina neutră se pot defecta și pot cauza acest tip de problemă.

Încercați să porniți cu piciorul de sprijin ridicat, ambreiajul înăuntru și motocicleta în punctul mort pentru a vedea dacă motorul se învârte. Dacă nu, aceste întrerupătoare pot fi în mod normal ocolite cu o agrafă de hârtie apăsată la ambele capete ale conectorului, pe rând. Unii dintre conectori sunt ușor de găsit – de exemplu, chestia electrică conectată la suportul de picior este comutatorul pentru suportul de picior – dar alții pot fi foarte evazivi fără o schemă. Mai ales pe o motocicletă mai nouă.

Schema electrica

Dacă tot nu se învârte și nu auzi nimic când apeși pe start, încearcă să pornești motocicleta prin rulare, luând ceva viteză (roagă un prieten să împingă) și pune ambreiajul în treapta a doua. Dacă pornește, înseamnă că ceva nu este în regulă cu sistemul de pornire. Verificați conexiunile.

Uneori, motorul doar se învârte și ați verificat deja sistemul de alimentare, așa cum am subliniat mai sus. În acest caz, trebuie să vă asigurați că aveți scânteie. Rotiți firul un sfert de tură în ambele direcții înainte de a-l trage pentru a preveni ruperea conexiunii. Orice ați face, nu-l trageți! În caz de nevoie, sau dacă nu doriți o unealtă specială pe care o veți folosi cu greu, puneți firul pe motor cu o șurubelniță metalică și căutați o scânteie albastră. Pentru că există un risc de incendiu și un risc real mare de electrocutare, totuși, vă sugerez că este mai bine să cumpărați doar un tester. Dacă există o scânteie, verificați distanțele dintre bujii. Dacă nu există nicio scânteie, iar conexiunile sunt strânse, va trebui să faceți o depanare în profunzime la bobine, captator de manivelă și cablaj. Nu este o treabă ușoară.

La motocicletele mai vechi, există uneori cazuri în care scânteia scapă și iese pe o fisură în cablaj. Acest lucru este cu adevărat vizibil doar în întuneric; din fericire, în mod normal, este de asemenea audibil – un pocnet regulat în timp ce rotiți motorul.

Defecțiuni majore

Uneori motocicleta se strică într-un mod deosebit. Deși nu le puteți repara, puteți să le diagnosticați. Nu ți se spune despre aceste defecțiuni majore atunci când o cumperi, iar cursurile de siguranță pentru motociclete cred că se gândesc că nu vei conduce o astfel de motocicletă…

Diagnosticarea diferenței dintre supape și rulmenți este o mică artă la o motocicletă pentru că toată chestia vibrează în tot cadrul.

O bătaie a tijei, a pistonului sau o bătaie serioasă nu este subtilă și poți schimba zgomotul prin manipularea accelerației. Adevăratul lucru pe care trebuie să-l căutați la toate motoarele sunt zgomotele marcate „rattle up” sau „rattle down” care urmează accelerația. Nu ar trebui să rulați motociclete care fac astfel de zgomote.

Este mai ușor de decis dacă este o problemă mică sau mare în cazul problemelor de transmisie. Dacă te scuipă din viteză, se blochează în viteză sau pur și simplu nu vrea să intre în viteză, atunci există foarte puține speranțe ca altceva decât o reconstrucție totală să rezolve problema (pentru majoritatea motocicletelor).

Dar dacă transmisia „țâșnește”, zornăie sau pulsează când bagi sau scoți din viteză, în mod normal este vorba doar de ambreiaj. Cel mai bun lucru pe care îl puteți face pentru transmisie este să faceți întotdeauna schimbarea completă a treptelor de viteză – angrenajele sunt în mare parte deteriorate de jumătăți de treaptă. O cutie de viteze greoaie, care uneori face un zgomot de pumn metalic, nu înseamnă de obicei prea multe, cu excepția faptului că este proiectată să schimbe rapid și să suporte abuzuri. Se pare că transmisiile pot fi schimbate silențios sau rapid, dar fizica intervine pentru a le face pe amândouă.

In final…

Acest ghid este conceput pentru a-i ajuta pe oameni să clarifice „soluțiile simple”. Aveți nevoie de benzină și scânteie pentru a face să funcționeze orice motor și de controale bune pentru a-l folosi. Această poveste a evoluat de la alegerea mecanicului potrivit pentru a aborda reparațiile, deoarece identificarea a ceea ce este în neregulă cu motocicleta ta înainte de a merge la mecanic te va ajuta să îl alegi pe cel potrivit.

În cele din urmă, când vine momentul să o duci la atelier, oferă o mulțime de detalii și asigură-te că primești în schimb informații detaliate. Puneți întrebări, cum ar fi de ce este nevoie de o piesă și întrebați dacă ar putea exista și alte cauze. Dacă trebuie făcute reparații, întrebați expertul cât vor costa aceste reparații. Dacă un tehnician nu este dispus să vă acorde cinci minute din timpul său pentru a face acest lucru, atunci de ce să oferiți ore de muncă pentru afacerea lor?

Nu vă simțiți prost să plecați de la un magazin prost. Este mult mai rău să pleci de la o bicicletă de doi bani sau să nu pleci deloc din cauza unei defecțiuni mecanice trecute cu vederea.

Articole preluat de pe rideapart.com

 

 

Distribuie acest articol: