Tesla si-a schimbat strategia, anuntand planuri de productie a unor modele mai accesibile, care sa foloseasca platformele si liniile de productie existente pana la inceputul anului 2025, dupa ce a renuntat la Model 2, anticipat la 25,000 USD.
Aceasta decizie, datorata in parte concurentei dificile si dorintei de a controla cheltuielile de capital in vremuri incerte, vizeaza valorificarea capacitatilor actuale de productie, incorporand, in acelasi timp, aspecte ale unei platforme de generatie urmatoare. In ciuda acestei schimbari, abordarea Tesla ar putea duce la reduceri de costuri mai putin semnificative decat se astepta initial.
Directorul general al Tesla, Elon Musk, s-a abtinut sa precizeze daca aceste noi vehicule vor fi modele complet noi sau modificari ale celor existente, indicand accentul pus pe utilizarea eforturilor anterioare de inginerie.
Acest anunt, impreuna cu discutiile privind extinderea in domeniul inteligentei artificiale si al roboticii, a ajutat actiunile Tesla sa recupereze unele pierderi recente in tranzactiile ulterioare orelor de tranzactionare, desi investitorii raman sceptici cu privire la capacitatea companiei de a-si indeplini ambitiile revizuite.
In luna ianuarie 2024, volumul cifrei de afaceri din comertul cu autovehicule si motociclete a scazut, fata de luna decembrie 2023, cu 13.8% ca serie bruta (vs +1% ianuarie 2023) si cu 0.2% ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate (vs +0.5% ianuarie 2023).
Scaderile au fost cauzate de declinul inregistrat in activitatile de intretinere si reparare a autovehiculelor si in comertul cu autovehicule (-19.4% fiecare), respectiv in comertul cu motociclete, piese si accesorii aferente; intretinerea si repararea motocicletelor (-2.3%).
Volvo va investi într-un start-up britanic care a dezvoltat un soft ce reduce cu 30% timpul de încărcare al mașinilor electrice, fără a le afecta bateriile. Anterior, acesta a fost utilizat numai pentru telefoanele mobile.
Producătorul auto nu a dezvăluit mărimea investiției făcute în compania britanică Breathe Battery Technologies, dar a spus că mașinile sale electrice ar trebui să aibă tehnologia acesteia de încărcare “în următorii doi până la trei ani”.
Mașinile electrice sunt limitate de producător la încărcarea pe curent alternativ, pentru ca bateria să nu fie afectată de o intensitate prea mare a curentului electric, dar acest lucru prelungește timpul de încărcare. Directorul executiv al Breathe, Ian Campbell, susține software-ul firmei sale citește mai întâi starea bateriei, iar apoi un algoritm permite încărcarea la o viteză mai mare sau mai mică, în funcție de aceasta. Astfel, bateria se încarcă mai repede, fără a se supraîncălzi și fără modificarea “chimiei” acesteia.
Softul Breathe este deja folosit pentru 27 de modele de smartphone Oppo, iar producătorul susține că acesta face bateria să aibă performanțe mai bune, nu numai printr-o încărcare mai rapidă, dar și printr-o păstrare în timp a autonomiei acesteia. Totuși, varianta pentru mașini electrice încă este în curs de dezvoltare.
Directorul general al Ford, Jim Farley, a sugerat analistilor de pe Wall Street sa uite de Tesla atunci cand se gandesc la viitorul industriei auto.
Acesta sustine ca investitorii ar trebui sa se concentreze pe divizia Pro a flotei Ford.
Aceasta divizie este alcatuita din afacerile traditionale ale constructorului auto, precum si din activitatile emergente de telematica, logistica si alte operatiuni de conectari pentru clientii corporate. Ford se asteapta ca profiturile inainte de impozitare ale unitatii Pro sa creasca in intervalul 8-9 mld. USD in 2024.
Honda Motor a raportat o crestere modesta de 3.5% a profitului net in trimestrul al treilea, pana la 1.7 mld. USD, sub asteptari, in ciuda vanzarilor sporite de masini in SUA.
Veniturile au urcat cu 21% la 36 mld. USD, cu o crestere semnificativa a profitului in segmentul auto.
Honda si-a majorat previziunile anuale privind profitul si veniturile, mentinand in acelasi timp proiectiile privind vanzarile globale de automobile si motociclete.
Tesla a anuntat o suspendare de doua saptamani a productiei la fabrica sa din Berlin, din cauza unor perturbari in lantul de aprovizionare cauzate de conflictele din Marea Rosie.
Atacurile rebelilor Houthi din Yemen asupra navelor comerciale au determinat marile companii de transport maritim, precum Hapag-Lloyd si Maersk, sa isi redirectioneze navele pentru a evita Canalul Suez, optand in schimb pentru ruta mai lunga in jurul Capului Bunei Sperante din Africa de Sud.
Aceasta schimbare adauga zece zile la durata transportului maritim de la Rotterdam la Singapore. Potrivit Reuters, Tesla a invocat timpii de transport semnificativ prelungiti ca motiv pentru decalajul din lantul de aprovizionare care ii afecteaza operatiunile.
In plus, institutul economic german IfW Kiel a raportat o scadere a importurilor si exporturilor Germaniei pentru luna decembrie, atribuind o scadere de 1.8% si, respectiv, 1.9% acestor intarzieri de transport maritim in Marea Rosie.
Vanzarile globale de vehicule electrice si hibride (PHEV) au crescut cu 31% in 2023, in linie cu estimarile analistilor de la Rho Motion, rata fiind, insa, mult mai mica fata de cresterea de 60% inregistrata in anul 2022.
Pentru 2024, Rho Motion estimeaza o crestere a vanzarilor globale de EVs intre 25% si 30%. Vehiculele complet electrice cu baterii (BEV) au totalizat 9.5 mil. din cele 13.6 mil. de EVs vandute in intreaga lume in 2023, restul fiind reprezentat de PHEV-uri.
Guvernul taie drastic subvențiile pentru fotovoltaice, mașini electrice, dar și mașini noi, în general. Ecotichetul pentru maşini electrice scade de la 11 mii de euro, la puțin peste 2.000 de euro, prima pentru programul Rabla se reduce la jumătate, la fel și pentru instalarea de centrale fotovoltaice.
Astfel, ”în anul 2024, cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020 – 2024 este în sumă de maxim 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate”.
Totodată, prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehicolul uzat pentru o perioadă mai mare de trei ani.
În ceea ce privește autoturismele electrice, ”cuantumul ecotichetului acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020 – 2024 este în sumă maximă de 10.000 lei”. Până acum, statul acorda un ecobonus de 54 de mii lei la achiziția unui autovehicul electric, și de până la 26 de mii de lei la achiziția unui autoturism Plug-in Hybrid (PHEV).
De asemenea, statul reduce finanțarea care se acordă prin Programul Casa Verde Fotovoltaice, la de 10.000 lei per solicitant. În prezent, finanțarea acordată prin programul Casa Verde Fotovoltaice este de 20.000 lei per solicitant.
”În anul 2024, finanțarea care se acordă prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională este în sumă de 10.000 lei/ solicitant” prevede OUG publicat azi.
Inspectorii ANAF au identificat o fraudă de 15 milioane de euro în comerțul cu autoturisme second hand. Gruparea a vândut mașini în valoare de 80 de milioane de euro, fără să declare și să achite TVA.
Direcția Generală Antifraudă Fiscală transmite într-un comunicat de presă că a identificat o grupare infracțională care a vândut autoturisme second hand, inclusiv de lux, în valoare de peste 80 de milioane de euro, fără a plăti taxele TVA, rezultând astfel într-un prejudiciu care depășește 15 milioane de euro.
Potrivit DGAF, gruparea intenționa să se sustragă “de la înregistrarea, declararea și achitarea obligațiilor fiscale aferente activității desfășurate, având ca efect direct prejudicierea bugetului de stat prin neplata taxei pe valoarea adaugată (TVA).”
Comunicatul integral al DGAF:
“Inspectorii din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) au identificat o grupare infracțională care a tranzacționat mijloace de transport din spațiul intracomunitar, în cuantum total de peste 80.000.000 euro, fără plata taxelor datorate bugetului de stat cu titlu de TVA, producând astfel un prejudiciu de peste 15.000.000 euro.
Schema de fraudare implică un grup de societăți coordonate de către aceleași persoane, care activează în domeniul comerțului cu autoturisme second hand achiziționate din spațiul intracomunitar (inclusiv autoturisme de lux), grupare constituită cu scopul vădit de a se sustrage de la înregistrarea, declararea și achitarea obligațiilor fiscale aferente activității desfășurate, având ca efect direct prejudicierea bugetului de stat prin neplata taxei pe valoarea adaugată (TVA).
Mecanismul de fraudă utilizat de gruparea infracțională încalcă regimul actual de impozitare a schimburilor intracomunitare, ce presupune ca și regulă taxarea schimburilor intracomunitare de bunuri efectuate între persoane impozabile în statul membru al U.E. de destinație. Astfel, operatorul economic din țara de origine facturează fără TVA întrucât efectuează o livrare intracomunitară, iar operatorul economic din țara de destinație va aplica regimul taxării inverse pentru această operațiune, întrucât efectuează o achiziție intracomunitară.
Pe lângă prejudiciile aduse bugetului de stat, acest comportament fiscal de tip infracțional contribuie implicit la distorsionarea mecanismelor concurențiale ale pieței, prin scăderea prețurilor bunurilor care fac obiectul unor astfel de tranzacții și al creării unui avantaj din punct de vedere al prețului de comercializare.
Având în vedere că faptele constatate de inspectorii DGAF sunt susceptibile a întruni elementele constitutive ale infracțiunilor prevăzute in Legea 241/2005 privind prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, vor fi sesizate organele de urmărire penală.”