carvertical VIN

Toyota oficializează schimbarea de direcție a companiei și un termen cât de cât concret pentru ceea ce se anticipa a fi o revoluție tehnologică în materia bateriilor pentru mașinile electrice, dar nu a precizat investițiile necesare, iar termenele (2026-2028) sunt suficient de îndepărtate pentru a domoli optimismul. De altfel, anunțul companiei a produs o creștere oarecum moderată a acțiunilor sale la bursă, de +5%.

Concret, producătorul japonez a spus marți că va produce până în 2026 mașini cu baterii litiu-ion mai eficiente, cu o autonomie de 1.000 km, aproape dublu decât Tesla Model Y, care este în acest moment cel mai bine vândut vehicul electric din lume, cu o autonomie de aproximativ 530 km. Mai mult, compania japoneză va construi o fabrică de baterii în stare solidă (litiu-fier-fosfat), despre care a spus că va fi operațională până în 2027-2028. Acestea vor costa cu 20% mai puțin, se vor încărca în circa 10 minute și vor avea o autonomie de 1.200 de km.

O analiză Reuters explică diferența dintre actuala tehnlogie a bateriilor litiu-ion (Li-ion) și cea a bateriilor în stare solidă (SSB), care există și sunt deja folosite, dar la dispozitive mult mai mici, așa cum ar fi stimulatoarele cardiace sau unele ceasuri inteligente.

În timp ce bateriile Li-ion, utilizate acum pe scară largă, de la laptopuri și telefoane mobile și până la mașini electrice, folosesc electroliți lichizi, cu un catod din cobalt, SSB, sau bateria litiu-fier-fosfat, folosește un catod de fosfat de litiu-fier ca material catod. Încă nu este clar dacă și cum a rezolvat Toyota o serie de probleme tehnice pe care le implică bateria SSB, care implică un volum mai mare, cu o difuzie lentă a ionilor de litiu și timpi mari atât la descărcare dar și la încărcare, performanța mai slabă la temperatură scăzută și durata de viață mai mică a bateriei SSB.

Este greu de proiectat un electrolit solid care este stabil și inert din punct de vedere chimic și totuși ar rămâne un bun conductor de ioni între electrozi. De aceea, bateriile SSB sunt deocamdată mai costisitoare decât cele Li-ion, iar tehnologia încă nu și-a dovedit fiabilitatea.

Deși producătorii de automobile și companiile de tehnologie au produs până acum celule de baterii în stare solidă pentru vehicule electrice dar numai ca prototip, fără a reuși să treacă la producția de masă, Toyota a spus că a depășit problema legată de durabilitatea bateriilor SSB.

Denumite “Sfântul Graal al bateriilor” și “Sărutul morții pentru motoarele cu combustie”, bateriile SSB pot reține mai multă energie decât bateriile litiu-ion, oferind soluția pentru ultima problemă a consumatorilor vis-a-vis de mașinile electrice – autonomia. Un sondaj Reuters realizat în martie în SUA a arătat că 35% dintre personale chestionate își doresc un vehicul electric, dar cu o autonomie de peste 80 de km.

Toyota a spus că se așteaptă ca bateria sa BSS să aibă un timp de încărcare de 10 minute sau mai mic. Pentru comparație, rețeaua Tesla Supercharger, cea mai mare de acest gen, oferă acum echivalentul a 321 km de încărcare în 15 minute.

Majoritatea producătorilor auto mari, cu excepția Tesla, au dezvăluit deja că fac eforturi de dezvoltare sau că au în vedere parteneriate pentru introducerea SSB: Toyota face echipă cu Panasonic, Nissan Motor și-a propus anul 2028 pentru lansarea unei mașini cu baterie SSB, Hyundai a vorbit de 2030, Honda dezvoltă, dar nu a anunțat un termen pentru introducerea bateriilor SSB pe piață. În SUA, QuantumScape, susținută de Bill Gates și de Volkswagen a declarat că are contracte cu șase producători de vehicule electrice, iar în Europa Mercedes-Benz, Stellantis și Total Energies s-au asociat pentru dezvoltarea bateriilor SSB cu un producător taiwanez.

Tesla nu a detaliat niciodată un plan de dezvoltare a bateriilor cu stare solidă, concetrându-se până acum pe lansarea bateriei sale 4680, despre care spune că va produce o revoluție în domeniul mașinilor electrice prin reducerea costurilor la jumătate.

Sursa: Reuters

Articol preluat de pe BIZIDAY

Distribuie acest articol: