Prețul carburantului la pompă a scăzut, acest lucru nu mai este întocmai o știre nouă. Am văzut că multă lume s-a bucurat că nu va mai trebui să plătească niște prețuri exorbitante pentru un plin de benzină. Presupunând că ne putem permite cu toții să umblăm mai mereu cu rezervorul umplut la capacitate maximă…
Ce este rău în a te bucura de un asemenea eveniment? Chiar nimic.
Este absolut normal să avem o reacție de acest gen când aflăm că putem achiziționa un lucru la un preț mai mic (și, uneori, mai corect) decât cel pe care îl avea înainte. Cu toții avem nevoie de combustibil pentru mașinile pe care le conducem și nu vrem niciodată să fim prinși fără benzină sau motorină în rezervoare.
Pe de altă parte, nici nu dorim să plătim foarte mult la benzinărie, de fiecare dată când trecem pe acolo. Deci, foarte bine că au scăzut prețurile! Sau nu? Să vedem de ce nu sunt eu la fel de entuziasmat ca și voi de ieftinirea benzinei…
Începând cu luna iunie a anului trecut, prețul unui baril de petrol a scăzut cu mai mult de 50%. Ceea ce a însemnat și niște reduceri deloc de trecut cu vederea la pompă. Dacă ne uităm acum la Petrom, spre exemplu, un litru de benzină ajunge chiar și la 4,91 lei! Săptămâna trecută, la o ultimă verificare, am remarcat faptul că același baril de petrol de care aminteam mai devreme, costă acum sub 50 de dolari.
Toate bune și frumoase pentru noi, consumatorii de rând. Dar haideți să privim un pic și din perspectiva unui producător auto. Dacă trendul descendent al prețului petrolului va continua, el va suferi pierderi financiare însemnate din investițiile făcute în motoarele mai mici, mai eficiente sau în vehiculele mai ușoare ori hibride.
Poate părea ciudat, dar un vehicul mai eficient, care are un consum mai redus de carburant, este mai greu de vândut când prețul combustibilului scade. Un bun exemplu aici ar fi vânzările mai mici pe care le-a înregistrat Volkswagen pentru modele sale diesel. Nici modelele hibride nu o duc mai bine, și aici observându-se ceva probleme.
Când benzina se ieftinește, un producător auto este nevoit să ofere niște stimulente mai mari pentru vehiculele hibride. Dacă eforturile lui în materie de investiții în tehnologie nouă nu au efectele scontate, producătorului îi va fi mai greu să conceapă o nouă generație de mașini cu un consum redus de carburant.
Chiar și în asemenea circumstanțe, majoritatea companiilor producătoare de mașini promit să nu se oprească în a face alte investiții în tehnologii noi. Printre ele, se numără și General Motors, care a transmis, prin intermediul lui Mark Reuss, că, atunci când depinzi de vânzările lunare, trebui ca, uneori, să mai lași deoparte planurile pe termen lung.
Compania americană a fost printre primele care au fabricat un vehicul electric, EV1. Din păcate pentru ea, nu i-a acordat atenția pe care ar fi meritat-o. Probabil alta ar fi fost situația pe piața mașinilor electrice dacă GM nu ar fi făcut această greșeală, pe care a promis că nu o va mai repeta pe viitor.
Totuși, prețul scăzut al carburantului face mai dificilă justificarea cheltuirii a miliarde de dolari pentru conceperea unor produse pe care clienții nu vor dori să le cumpere. Raj Nair, de la Ford, recunoaște că unele dintre cele mai economice modele ale companiei, C-Max Hybrid, Fiesta SFE și Focus Electric, sunt mai greu de vândut acum.
Iată, așadar, în câteva cuvinte (și din punctul de vedere al unui producător auto), de ce nu este bine că prețul benzinei a scăzut. Oricât de nepopular va suna ce am să zic imediat, spre ca prețul carburantului să revină la nivelul anterior ieftinirii…
Un alt aspect ar fi faptul ca pretul petrolului a scazut si a crescut artificial in ultimii ani. A variat destul de mult intr-o perioada relativ scurta. Acest lucru duce automat la o variatie a pretului combustibilului la pompa, logic.
In economia politica se vorbeste despre trei factori de productie principali: munca, natura si capitalul. Variatia acestora determina comportamentul agentilor economici, de la mic la mare. Acum, in practica economica exista o strategie de optimizare a profitului in functie de variatia factorilor de productie, care este aplicata de absolut toti antreprenorii, chiar daca putini sunt dispusi sa recunoasca acest lucru. Mai exact cand unul dintre acesti factori fluctueaza, orice antreprenor care se respecta va incerca sa foloseasca acest lucru in favoarea lui.
Sa luam un exemplu simplist: la un moment dat materiile prime se ieftinesc cu 10 procente acest lucru ar putea determina o scadere a pretului cu 5 procente. Asta daca s-ar respecta strict media ponderata aferenta produsului respectiv. In practica pretul scade doar cu 4.5 procente sau cu 4 sau cu 3.2. Pe de alta parte daca salariile trebuie sa creasca cu 4 procente (ca tot a crescut minimul pe economie de la 1 ianuarie) ceea ce ar trebui sa determine o crestere a pretului cu, sa spunem, 2 procente, in practica cresterea va fi de exemplu de 2.2 procente. Practic la fiecare fluctuatie, pretul creste artificial putin cate putin. Pretul nou si umflat artificial va fi considerat noua baza de calcul pentru viitor si va determina mai departe in cascada alte cresteri de fiecare data cand apare o noua fluctuatie (taxe, accize, etc.). Acest lucru s-a vazut foarte bine la noi in tara in momentul incare pretul petrolului s-a prabusit iar pretul la pompa nu.
Intr-adevar guvernele dau tot felul de legi si ordonante care urmaresc sa contracareze aceste practici. Cu toate acestea de fiecare data se gasesc portite de a eficientiza pe ici pe colo (de exemplu: „s-a lucrat pe stocuri achizitionate la pretul vechi”) mai ales in tarisoare amarate.