Multe domenii de afaceri au avut de suferit in ultimul an, prea multe ca sa le enumeram. Mai usor ne-ar fi cu cele are au prosperat: Farmaceutic, IT, Bancar, Servicii de curierat si livrari FMCG la domiciliu, Comert online.
Insa, printre cele mai lovite, cum este HoReCa, se numara si domeniul auto. Specialistii au anuntat deja ca piata auto va slabi pe termen lung in Europa. De fapt, chiar si inainte de izbucnirea crizei coronavirus, presiunea asupra industriei era tot mai puternica.
Electrificarea si digitalizarea masinilor necesita investitii mari, iar producatorii auto raspund de cativa ani cu programe de austeritate, din pacate. In paralel, incertitudinea ia amploare si in randul clientilor care nu stiu daca e un moment potrivit pentru achizitii auto sau ce tip de motorizare sa aleaga. Apropo, tarile vestice estimeaza ca anul acesta 15% dintre masinile vandute vor fi electrice. In unele tari, deja nu se mai acorda subventii pentru motoarele cu ardere interna si se estimeaza ca prin 2030 vor reprezenta un fenomen marginal.
In 2020, in Romania s-au vandut peste 127,000 masini noi (cu 22% mai putin decat in anul anterior) si 381,000 second-hand din import (cu 14% mai putin decat in anul anterior). Asta pe langa cele 500,000 reinmatriculari autohtone, adica romani care si-au vandut masinile intre ei.
Insa, daca anul trecut scaderea totala de vanzari masini noi a fost de 22%, in primele doua luni ale acestui an scaderea a depasit pragul de 40%. Nu este un trend sanatos, in conditiile in care, dintre cele 7,2 milioane autovehicule inmatriculate in parcul national, peste 80% au peste 10 ani.
Asadar, in acest context nefavorabil…
Cum poate rezista un distribuitor auto?
La urma urmei, toti beneficiaza de aceleasi conditii comerciale din partea importatorilor. Di-Bas nu este un distribuitor oarecare – este cel mai longeviv dealer Opel din Romania fiind in piata din 1998, iar din vara anului 2020 este si distributor Hyundai. Totusi, in tara sunt peste 60 showroom-uri care vand brandurile Hyundai si Opel… asadar, cum reuseste?
Di-Bas are cativa asi in maneca: 2 showroom-uri, 2 service-uri cu echipe extraordinare de specialisti auto, vanzarea masinilor SH alaturi de cele 2 branduri auto populare; insa, cel mai important dintre toate este implicarea intregii familii, asadar o afacere de familie in care copiii au venit cu o viziune proaspata si contemporana.
In plus, Di-Bas a mai facut ceva: in plina criza a investit in renovarea atelierelor de Service, planificand ca in lunile urmatoare sa extinda spatiul alocat expunerii masinilor si sa-si largeasca portofoliul comercial.
Cu o cifra de afaceri anuala de ~20 milioane euro si o pondere a serviciilor post-vanzare de peste 30%, Tiberiu Bardan – proprietarul Di-Bas, marturiseste: „In cei 23 ani de experienta nu ne-am confruntat cu o asemenea multitudine de provocari precum o facem de un an incoace. Pentru nimeni din industrie nu e usor, insa, cu toate acestea, daca vrem sa rezistam pe piata, trebuie sa facem fata stresului si sa gasim solutii. Prima noastra marca comercializata a fost Opel si ne bucuram ca acum face parte din cel de-al doilea grup auto ca marime pe piata din Europa. Adaugarea Hyundai in portofoliul nostru a fost un pas firesc in dezvoltarea afacerii sau, mai bine spus, in lupta pentru supravietuire. Pe de alta parte, expertiza noastra in repararea vehiculelor asigurata de una dintre cele mai bune echipe Service de pe piata, ne-a mentinut in topul preferintelor clientilor. Am dezvoltat numeroase programe buy-back pentru a impulsiona vanzarea de masini noi, alaturi de cele rulate carora le acordam garantie, comercializandu-le la preturi avantajoase. In Romania, vanzarea de masini second hand reprezinta doua treimi din totalul vanzarilor auto, asadar posibilitatea de a face achizitia de la o reprezentanta auto care-ti ofera si 12 luni garantie alaturi de istoricul de service complet, este de departe una dintre cele mai sigure alternative. Promotiile (active acum) de tipul ‚Verificarea de Primavara’ sau ‚Revizia auto cu inlocuirea gratuita a anvelopelor’ reprezinta doar cateva exemple din multiplele noastre initiative de marketing si loializare clienti. Faptul ca am in continuare alaturi multi membri din echipa cu care am dezvoltat Di-Bas, precum si viziunea proaspata si energia adusa de cei tineri, care cred in viitorul Di-Bas, imi ofera convingerea ca, oricat de sumbru ar parea viitorul, impreuna vom reusi!”