Despre ulei de motor si piese pentru scuter
Un scuter poate fi unul din cele mai distractive hobby-uri pentru tine sau doar una din cele mai eficiente metode de transport prin jungla urbana. Indiferent de motivul pentru care ai decis sa achizitionezi o bijuterie pe doua roti, mereu va fi nevoie de piese pentru scuter care sa fie de calitate si care sa asigure longevitatea acestuia. Motorul, franele, ambreiajul, acest intreg ansamblul de piese pentru scuter este necesar pentru functionarea acestuia, iar unul dintre cele mai importante componente este de departe uleiul de motor.
Uleiul de motor este sangele motorului, fara ulei un scuter, si nici un fel de motor pe baza de combustie interna nu poate functiona fara ulei de motor. De fapt, poate functiona cateva sute de metri pana cand motorul este distrus complet, din lipsa de lubrifiere. Chiar daca nu este teoretic o piesa, atunci cand faci lista de piese pentru scuter ce fac parte din planul de intretinere, uleiul de motor de obicei e undeva in capul listei.
Cand trebuie schimbat uleiul de motor?
In general, ca si regula de bun simt, uleiul de motor pentru un scuter se schimba la fiecare 3000-4000 de km. Desigur, intervalul de schimb difera de la model la model, de la producator la producator, dar aceasta este plaja de kilometri general acceptata. Spre deosebire de alte piese pentru scuter, uleiul trebuie schimbat urmand intocmai intervalul, altfel viata motorului este scurtata drastic.
Care este diferenta dintre uleiul 2T si 4T?
Atunci cand cumparam, cautam piese pentru scuter care sa fie compatibile cu modelul nostru, iar daca am luat piese gresite, acestea pur si simplu nu se pot monta. Doar ca in cazul uleiul de motor situatia este diferita si poate avea consecinte grave daca nu se foloseste ulei corespunzator.
- Uleiul 2T este folosit exclusiv pentru motoarele in 2 timpi. Motoarele in 2 timpi amesteca uleiul cu benzina pentru a asigura o lubrifiere corespunzatoare. Pentru acest lucru, uleiul 2T este mai putin vascos si este mai subtire decat un ulei conventional 4T. Daca se foloseste ulei 2T intr-un motor in 4 timpi, acesta nu va face fata temperaturilor ridicate de operare ale motorului si astfel motorul va functiona ca si cum nu ar avea ulei. Motorul in 4 timpi fiind in esenta un motor de masina miniaturizat, lipsa de ulei va distruge incet incet toate componentele, de la pistoane pana la blocul motor.
- Reversul se aplica si in cazul uleiul 4T folosit in motoare in 2 timpi. Uleiul 2T are o compozitie speciala menita sa se combine cu benzina pentru a lubrifia pistoanele, pentru ca un motor in 2 timpi nu are o baie de ulei sau un sistem separat, dedicat exclusiv racirii si lubrifierii. Uleiul 4T in schimb este folosit exclusiv in sistemul de lubrifiere si racire si nu are proprietatile necesare pentru a putea fi combinat cu benzina. Imagineaza-ti ca ai pune la masina ta ulei de motor direct in rezervor si nimic in baia de ulei. Asa si motorul in 2 timpi va functiona ca si cand nu ar avea lubrifiere si vei ajunge ca in prima situatie, unde vei afecta in mod permanent motorul.
Ce norma de ulei sa folosesc?
De ar fi atat de simplu ca la alte piese pentru scuter, unde cauti codul si modelul si spor la cumparaturi.
- Daca in cazul uleiului 2T care este universal, in cazul uleiului 4T acesta este de doua tipuri, atunci cand vorbim despre scutere sau motociclete.
- Uleiul cu norma 10W40 este un ulei popular si printre motoarele de masini care au o varsta mai inaintata. In mod ironic, uleiul 10W40 se foloseste pentru motoarele de scuter mai tinere care au doar cateva zeci de mii de kilometri la activ. Nu exista un numar standard de kilometri, pentru ca difera foarte mult de modul de exploatare, dar in general trebuie schimbata norma in momentul in care motorul incepe sa manance ulei si trebuie sa completezi intre schimburi.
- In cazul in care motorul incepe sa manance ulei, se trece la norma 20W50 care este un ulei mai gros. La fel ca si in cazul 2T si 4T, un ulei 10W40 e prea subtire pentru un motor mai vechi si 20W50 e prea gros pentru un motor nou. In primul caz, motorul va consuma mult ulei, iar in al doilea caz motorul nu il va putea folosi si va functiona ca si cum nu ar avea.
Asadar, inainte de a cumpara consumabile si piese pentru scutere, trebuie sa ne asiguram ca folosim ulei de motor corect pentru scuterul nostru. Pentru ca uleiul este cel care determina longevitatea motorului.