Masinile viitorului vor semana cu mingiile de golf
Conform unor cercetători americani, răspunsul la problema economiei de combustibil se poate găsi într-un nou material ce-și poate schimba forma, inspirat de mingea de golf. Experții în aerodinamică de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts au creat un material a cărei suprafață poate trece de la o textură normală la una cu gropițe (la fel ca cea a mingei de golf), la simpla apăsare a unui buton.
Aceștia au mai spus că, dacă acest material va fi aplicat pe diverse elemente ale caroseriei unei mașini, aceasta ar deveni mult mai economică, deoarece consumul de carburant ar scădea și mai mult. Principiul din spatele noului material nu este ceva neapărat revoluționar, mingile de golf având din totdeauna o suprafață denivelată, cu gropițe, care le ajută să se miște mai lin prin aer, pe o distanță mare.
De asemenea, și mingile de fotbal de la Campionatul Mondial (recent încheiat) au avut o textură asemănătoare.
Suprafața cu gropițe reduce turbulențele de aer
O suprafață ca cea a unei mingi de golf funcționează prin ținerea fluxului de aer cât mai aproape de aceasta, pentru o mai lungă perioadă de timp, reducând, în același timp, turbulențele de aer din spatele mingei (cauza principală care o poate încetini). Deci, de ce nu a fost folosit un asemenea material și în industria auto?
Pentru, că deși o astfel de suprafață ar oferi avantaje la condusul prin oraș la viteze mici, ar prezenta numai dezavantaje la viteze mari, pe autostrăzi. Practic, dacă materialul nu este unul care să-și poată schimba forma (ca cel menționat un pic mai sus), atunci el nu va mai ajuta la economisirea de carburant, ci la creșterea consumului acestuia.
Din acest motiv, cercetătorii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology – Institutul de Tehnologie din Massachusetts) au creat materialul cu suprafața care-și poate schimba forma (smart morphable surface (smorph)).
Materialul are un exterior dur, care acoperă un interior moale. Când presiunea din interior este scăzută, materialul exterior se strânge, creând o suprafață plină cu gropițe. Cam în același mod se transformă și o prună normală într-una stafidită, dacă ar fi să facem o comparație.
Potrivit unuia dintre cercetătorii de la MIT, Pedro Reis, procedeul de inversare al acestei acțiuni este cel mai interesant. Practic, la apăsarea unui buton, ai putea să revii la o suprafață normală a caroseriei mașinii, având astfel libertatea de a alege când vrei să economisești combustibil.