Volvo renunță la fabricarea autoturismelor cu motoare diesel, din 2024, și vrea ca din 2030 să producă numai mașini electrice. Doar una din zece mașini Volvo, vândută anul trecut, a avut motorizare diesel.
Volvo, producătorul suedez de autoturisme al cărui acționar majoritar este compania chineză Geely, urmărește ca până în 2040 să fie neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon. În acest context, suedezii au anunțat că “în câteva luni, va fi produsă ultima mașină Volvo cu motor diesel, ceea ce face ca Volvo Cars să fie unul dintre primii producători tradiționali de automobile care fac acest pas. Această piatră de hotar urmează deciziei noastre de anul trecut de a ieși din dezvoltarea motoarelor cu combustie”.
Luna trecută, 33% din unitățile vândute de Volvo au fost electrice sau hibride. Compania nu a detaliat însă câte dintre modelele cu motor cu ardere internă din restul de 67% erau diesel și câte funcționau pe benzină. Spre comparație, în 2019 marea parte a vânzărilor era asigurată de vehiculele cu motorizare diesel. Tendința s-a schimbat din 2022, pe fondul creșterii cererii pentru electrice și hibride, precum și a noilor reglementări privind emisiile. Astfel, anul trecut, doar 8,9% din vânzările companiei au fost mașini diesel.
Vânzările de mașini diesel pe piața din Europa au scăzut rapid, odată cu Dieselgate privind manipularea volumului de emisii în timpul testelor de certificare. În consecinţă, constructorii auto au redus treptat numărul de modele diesel din ofertă.
În secolul vitezei, oamenii vor să circule rapid fără a se gândi la consecințele asupra mediului: creșterea cantităților de gaze cu efect de seră emise în aer. Este dificil să revoluționezi industrii, să schimbi linii tehnologice și mentalitățile oamenilor într-un timp foarte scurt. Deși toți conștientizăm importanța reducerii poluării, acest lucru este greu de pus în practică. Cu toate astea, mașinile ecologice își fac ușor, ușor loc pe piața auto, cererea fiind în creștere. Dacă la început doar persoanele publice își achiziționau asemenea mașini în semn de solidaritate cu natura, fiind totodată la modă și exclusiviste, acum ele au devenit accesibile și pentru oamenii cu buzunare mai mici.
Lohner-Porche Mixte Hybrid a fost primul automobil hibrid (motor pe combustibil și motor electric), lansat în 1900 și putea merge cu 50 km/h pe o distanță de 65 km bazându-se doar pe baterie, ceea ce arată că ideea acestui tip de motor nu este deloc nouă.
Putem face o clasificare a trei tipuri de mașini ecologice:
Bazate pe biocombustibil
– folosesc combustibil mai nepoluant: GPL (gaz petrolier lichefiat), biogaz ( fermentația obținută dintr-un amestec de ape uzate și deșeuri din industria agroalimentară), hidrogen etc.
Hibride
– combinație între motor pe combustibil și cu electrictate (HEV)
Electrice
– care folosesc în totalitate o sursă de energie regenerabilă (ex. curent, energia solară) sau consumă combustibil doar pentru a încărca motorul electric.
Mașinile ecologice au multe avantaje, cel esențial fiind al poluării considerabil reduse. Pe lângă consumul mic de care se bucură aceste mașini, chiar și în fabricarea noile modele apărute pe piață se remarcă o raționalizare a consumului în ceea ce privește producția acestora. Spre exemplu asociația Aluminium Stewardship Inițiative crează standarde sustenabile pentru circuitul aluminiului în natură, supraveghează și monitorizează companiile care folosesc mult aluminiu în activitățile lor. Modelul de serie BMWi3 și-a propus să respecte aceste standarde iar aluminiul folosit la fabricarea acestuia provine fie din surse reciclate, fie este prelucrat folosind electricitate obținută din surse regenerabile. Aceasta a făcut modelul BMW i3 să fie numit Mașina Verde a Anului 2014 în lume.
Scopul principal al producătorilor este acela de a reduce emisiile și de a proteja mediul dar și acela de a se menține pe piață, căci concurenta e mare. Prin urmare ofertele se înmulțesc, astăzi având posibilitatea să alegem din numeroase modele ecologice. Totuși, de ce încă oamenii sunt reticenți la achiziotonarea lor?
Nu este neapărat o forță (petrolieră) care împiedică dezvoltarea mașinilor electrice, dar cererea pieței este încă mică. Desigur, mașinile ecologice nu sunt tocmai pe placul oricui, mai ales a celor care doresc mașini puternice cu motoare zgomotoase. Oamenilor le pasă mai mult de nevoile lor actuale decât de mediu și nu fac compromisuri. Nimeni nu-și asumă riscul de a rămâne în drum. Deși conducem zilnic mult mai puțin decât este autonomia unei mașini electrice, este mai bine să știi că poți conduce oricând, oricum. Constructorii oferă aplicații pentru iPhone, cu hărți ale punctelor de încărcare, dar este anevoios dacă acestea sunt mai departe decât poți tu ajunge cu energia din baterii. Și aștepți minim 4 ore pentru o încărcare completă. E o limitare a libertății să iți calculezi traseul în funcție de stațiile de reincarcare.
Din considerentele enumerate anterior, mașinile hibrid la care există „acoperirea” motorului tradițional sunt cele mai vândute mașini ecologice la ora actuală. HEV-urile (hybrid electric vehicle/vehicul electric hibrid) combină un motor convențional cu unul electric.
În 2013 persoanele fizice și firmele autohtone au achiziționat aproximativ 400 de mașini care incorporează noile tehnologii, în creștere cu 25% față de anul precedent, conform cifrelor DRPCIV.
Mașină electică vs. Hibrid
Autoturismele hibrid prezintă atât plusuri, cât și minusuri.
Principalele avantaje ale acestora sunt următoarele:sunt mai silențioase, răspund mai repede la comenzi, au o autonomie crescută comparativ cu un vehicul exclusiv electric, sunt ușor de manevrat, se încarcă mai repede decât un autoturism electric și au un consum scăzut. S-a observat încă că automobilele hibrid se defectează mai des, iar reparația lor este mai scumpă.
Prima stație publică din țară unde pot fi încărcate bateriile unui autoturism electric sau hibrid a fost deschisă în vara anului 2011, în zona Piață Unirii din București. Edilii timișoreni au promis de asemena că, până în 2015, în oraș vor exista 17 stații de alimentare, deoarece Timișoara va intra în rețeaua europeană de alimentare a mașinilor electrice.
Facilități pentru achiziția de mașini ecologice
Romanii care intenționează să-și cumpere autovehicule electrice sau hibrid pot beneficia de reduceri finanțate de stat. Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) acordă reduceri și tichete prin programul „Rabla” la achiziționarea unui autovehicul nou electric. Statul oferă de asemenea o subvenție de 20% din preț pentru cumpărarea unui automobil electric fără să depășească 3.700 euro, respectiv 10% din preț și nu mai mult de 1.800 euro pentru un automobil hibrid.