Scuter electric sau scuter clasic, ce alegem pentru viata urbana?
Traim vremuri in care mijloacele de transport ecologice si alternative devin din ce in ce mai proeminente in viata noastra. Poate ca ne-am saturat sa pierdem ore in trafic, poate ca transportul in comun inca nu a ajuns la standardele secolului in care traim sau poate ca dorim un mijloc de transport usor de intretinut, manevrabil si practice.
Daca acestea sunt criteriile pe care le cauti atunci cand te intereseaza un mijloc de transport alternativ, e greu de batut un scuter, fie ca vorbim despre un scuter normal sau unul electric. Mult mai manevrabil decat o masina si mult mai practic decat o bicicleta sau o trotineta electrica, scuterul reprezinta cea mai echilibrata alegere in lumea transportului simplu, ieftin si rapid.
Da, o trotineta electrica e mai compacta, dar nu are spatiile de depozitare ale unui scuter.
Da, o bicicleta poate fi mai ieftina si mai agila, dar nu va avea accesorii anti-vant si anti-ploaie precum cele disponibile pentru scutere si de multe ori dupa ce ajungi cu bicicleta la destinatie ai nevoie de un dus.
Si apoi vine discutia dintre scuterul cu motor clasic si scuterul electric. In ziua de astazi mobilitatea merge spre electric, de la trotinete la masini si pana la transportul in comun. Dar oare se pliaza bateriile mai bine pe un scuter decat un motor cu combustie interna?
Care sunt avantajele unui scuter electric?
Chiar daca un scuter electric poate costa chiar si dublu fata de costul unui scuter clasic, economia de carburant pe care o vei face in timp se va simti in buzunarul tau. Un scuter cu un motor de 50 centimetri cubi capacitate are un consum mediu de 3 litri la 100 de km de oras. Daca luam o diferenta de pret de 7000 lei dintre un scuter normal si unul electric, si considerand un pret al benzinei de 6 lei / litru, un scuter electric isi scoate investitia dupa aproximativ 39.000 de km. Dar aici vorbim doar despre carburant, nu vorbim despre piese scuter, nu vorbim despre taxe si toate celelalte avantaje ale unui scuter electric. Desigur, sumele pot varia si consumul cu siguranta nu este standard ci depinde de model si de utilizare.
Asta pentru ca daca ai un scuter electric te va face dusmanul numarul unu al mecanicului, dar si al magazinelor specializate in piese pentru scuter. La fel ca si la omologul auto pe 4 roti, motorul electric are doar o componenta care se invarte, nu sute cum este in cazul unui motorul clasic. Sigur, de componente precum anvelope nu scapi din ale schimba, dar lista ta de piese pentru scuter ce trebuiesc cumparate constant se reduce drastic. Numai daca luam in calcul faptul ca schimbul de ulei si filtre trebuie facut la fiecare 3000 de km, deja diferenta de pret incepe sa se amortizeze rapid. Simplul fapt ca scoatem costurile ulterioare de mentenanta ar trebui sa cantareasca mult in favoarea versiunii cu propulsie electrica.
Dar nu totul se rezuma la bani, iar cu un scuter electric esti mai castigat in ceea ce priveste timpul. Daca pentru un scuter normal trebuie sa stai des la benzinarie pentru ca majoritatea au un rezervor de 5-5,5 litri capacitate, un scuter electric se incarca la prize, acasa sau la munca. Plus ca majoritatea scuterelor electrice au autonomie intre 25 si 40 de km cu o baterie incarcata, asa ca daca il lasi incarcat cat esti la munca nu mai trebuie sa il pui la incarcat si acasa. Practic, nu mai platesti nici macar curentul pentru incarcare.
Revin la mecanica si la piese pentru scuter si vin cu un alt aspect important: Daca nu stii nimic si nici nu vrei sa stii despre mecanica, daca nu vrei sa iti murdaresti degetele de ulei si mizerie, atunci probabil ca un scuter electric merita doar pentru acest aspect. Nu trebuie sa ai grija intervalelor de mentenanta, nu trebuie sa verifici nivelul uleiului. Doar trebuie sa verifici starea bateriei si starea anvelopelor si cam atat. Nu ai nevoie de cunostinte mecanice pentru asa ceva.
Acestea fiind spuse si invocand aceste argumente, ai putea concluziona ca un scuter electric nu este cu mult mai scump decat unul clasic si vine cu o multitudine de avantaje. Desigur, dezavantajul major ramane pretul initial de achizitie, unde trebuie sa vii cu multi bani deodata (sau sa faci o rata si scapi de argumentul acesta).
Ai avea un mijloc de transport mai ecologic, mai economic, mai practic si mai ieftin , lipsit de griji, carburant sau piese pentru scuter care iti fac viata mai grea si mainile mai murdare, de fiecare data cand trebuie sa vezi daca bujiile trebuiesc schimbate.