Toyota ar urma să fie primul producător care va introduce bateriile în stare solidă, peste patru ani.

Toyota ar urma să fie primul producător care va introduce bateriile în stare solidă, peste patru ani.

Toyota oficializează schimbarea de direcție a companiei și un termen cât de cât concret pentru ceea ce se anticipa a fi o revoluție tehnologică în materia bateriilor pentru mașinile electrice, dar nu a precizat investițiile necesare, iar termenele (2026-2028) sunt suficient de îndepărtate pentru a domoli optimismul. De altfel, anunțul companiei a produs o creștere oarecum moderată a acțiunilor sale la bursă, de +5%.

Concret, producătorul japonez a spus marți că va produce până în 2026 mașini cu baterii litiu-ion mai eficiente, cu o autonomie de 1.000 km, aproape dublu decât Tesla Model Y, care este în acest moment cel mai bine vândut vehicul electric din lume, cu o autonomie de aproximativ 530 km. Mai mult, compania japoneză va construi o fabrică de baterii în stare solidă (litiu-fier-fosfat), despre care a spus că va fi operațională până în 2027-2028. Acestea vor costa cu 20% mai puțin, se vor încărca în circa 10 minute și vor avea o autonomie de 1.200 de km.

O analiză Reuters explică diferența dintre actuala tehnlogie a bateriilor litiu-ion (Li-ion) și cea a bateriilor în stare solidă (SSB), care există și sunt deja folosite, dar la dispozitive mult mai mici, așa cum ar fi stimulatoarele cardiace sau unele ceasuri inteligente.

În timp ce bateriile Li-ion, utilizate acum pe scară largă, de la laptopuri și telefoane mobile și până la mașini electrice, folosesc electroliți lichizi, cu un catod din cobalt, SSB, sau bateria litiu-fier-fosfat, folosește un catod de fosfat de litiu-fier ca material catod. Încă nu este clar dacă și cum a rezolvat Toyota o serie de probleme tehnice pe care le implică bateria SSB, care implică un volum mai mare, cu o difuzie lentă a ionilor de litiu și timpi mari atât la descărcare dar și la încărcare, performanța mai slabă la temperatură scăzută și durata de viață mai mică a bateriei SSB.

Este greu de proiectat un electrolit solid care este stabil și inert din punct de vedere chimic și totuși ar rămâne un bun conductor de ioni între electrozi. De aceea, bateriile SSB sunt deocamdată mai costisitoare decât cele Li-ion, iar tehnologia încă nu și-a dovedit fiabilitatea.

Deși producătorii de automobile și companiile de tehnologie au produs până acum celule de baterii în stare solidă pentru vehicule electrice dar numai ca prototip, fără a reuși să treacă la producția de masă, Toyota a spus că a depășit problema legată de durabilitatea bateriilor SSB.

Denumite “Sfântul Graal al bateriilor” și “Sărutul morții pentru motoarele cu combustie”, bateriile SSB pot reține mai multă energie decât bateriile litiu-ion, oferind soluția pentru ultima problemă a consumatorilor vis-a-vis de mașinile electrice – autonomia. Un sondaj Reuters realizat în martie în SUA a arătat că 35% dintre personale chestionate își doresc un vehicul electric, dar cu o autonomie de peste 80 de km.

Toyota a spus că se așteaptă ca bateria sa BSS să aibă un timp de încărcare de 10 minute sau mai mic. Pentru comparație, rețeaua Tesla Supercharger, cea mai mare de acest gen, oferă acum echivalentul a 321 km de încărcare în 15 minute.

Majoritatea producătorilor auto mari, cu excepția Tesla, au dezvăluit deja că fac eforturi de dezvoltare sau că au în vedere parteneriate pentru introducerea SSB: Toyota face echipă cu Panasonic, Nissan Motor și-a propus anul 2028 pentru lansarea unei mașini cu baterie SSB, Hyundai a vorbit de 2030, Honda dezvoltă, dar nu a anunțat un termen pentru introducerea bateriilor SSB pe piață. În SUA, QuantumScape, susținută de Bill Gates și de Volkswagen a declarat că are contracte cu șase producători de vehicule electrice, iar în Europa Mercedes-Benz, Stellantis și Total Energies s-au asociat pentru dezvoltarea bateriilor SSB cu un producător taiwanez.

Tesla nu a detaliat niciodată un plan de dezvoltare a bateriilor cu stare solidă, concetrându-se până acum pe lansarea bateriei sale 4680, despre care spune că va produce o revoluție în domeniul mașinilor electrice prin reducerea costurilor la jumătate.

Sursa: Reuters

Articol preluat de pe BIZIDAY

Verificare istoric auto – trei cuvinte vitale la cumpărarea unei mașini la mâna a doua

Verificare istoric auto – trei cuvinte vitale la cumpărarea unei mașini la mâna a doua

Acest articol vă va ajuta să evitați țepele atât de frecvente din lumea vânzărilor de mașini la mâna a doua. Un cumpărător informat este un cumpărător în siguranță, așa că luați-vă 3-4 minute și aflați cum puteți verifica istoricul auto al oricărei mașini vă face cu ochiul.

Autoturismele la mâna a doua au din ce în ce mai mare căutare. Este și firesc de vreme ce îți poți lua mașina mult visată la un preț cu 20 până la 30% mai mic față de același model cumpărat de nou de la reprezentanță sau, pentru aceeași sumă de bani, îți poți permite mașini net superioare.

Pentru mulți, prețul considerabil mai scăzut al unei mașini la mâna a doua merită micile neajunsuri care însoțesc acest tip de tranzacție cum ar fi faptul că mașina a fost rulată până să le intre în posesie.

Dacă aceste mici diferențe față de o mașină nou-nouță pot fi trecute cu vederea, problemele mai serioase vor transforma un chilipir într-un coșmar. Și de cele mai multe ori, problemele serioase au la bază minciuna. Să fim sinceri, aproape toți vânzătorii de mașini rulate încearcă să le prezinte într-o lumină mai favorabilă decât ar fi cazul.

Mai toate anunțurile conțin “impecabil întreținută” “fără defecte” ”ocazie” șamd. Totuși, nu este mereu cazul așa.  De la micile înflorituri inofensive ale vânzătorilor de ocazie până la minciunile periculoase ale samsarilor experimentați, găsiți de toate în piața de mașini second hand. Dacă ne gândim ca una din trei mașini second hand are kilometrajul dat înapoi, e clar că sunt șanse bune să vă confruntați cu o problemă serioasă de fiecare dată când cumpărați o mașină la mîna a doua.

Antidotul?

Codul VIN.

Pe scurt, fiecare mașină primește un număr unic de identificare. Pe baza acestui număr unic, un furnizor de încredere precum carVertical va face o verificare VIN și vă poate prezenta întregul istoric al mașinii plus orice daună ascunsă suferită în urma unui accident.

Dar, să le luam pe rând.

Ce este mai exact codul VIN si cu ce m-ajută?

De zeci de ani fiecare mașină primește din partea producătorului un număr unic de indetificare format din 17 caractere. Așa impune legea, iar începând cu anul 2000 mai toate autorurismele îl au localizat in partea stânga jos a parbrizului, tocmai ca să poată fi citit cu ușurință. Îl puteți afla, de asemenea, la litera E din certificatul de înmatriculare/cartea de identitate a mașinii.

Codul VIN este practic amprenta mașinii și-n orice operație majoră, mașina-și va lăsa amprenta. Se schimbă proprietarul? Va fi implicat codul VIN. Are loc un accident serios? Din nou, codul VIN își face aparența. Mașina a fost furată? Și acest eveniment va fi legat de codul VIN.

Pe lângă “cod VIN” (prescurtare a „Vehicle Identification Number”), acest șir de 17 caractere mai poate purta și alte denumiri precum “serie de șasiu”, „număr de șasiu”, sau „număr unic de identificare”.

Bun, dar la ce vă ajută pe Dvs acest cod?

Pe baza sa și cu ajutorul unui agregator de baze de date (în acest articol vom folosi drept exemplu serviciul celor de la carVertical), puteți afla toate acele situații descrise mai sus – furturi în care a fost implicată mașina, accidente, schimbări de proprietari, kilometrajul real, în ce țări a fost înmatriculată, câți proprietari a avut înaintea Dvs, dacă mașina a fost folosită în regim de taxi sau livrare, etc.

Cu codul VIN afșați adevărul legat de trecutul mașinii pe care doriți să o cumpărați, indiferent de ce baliverne încearcă cumpărătorul să vă servească.

Cum verific istoricul mașinii știind doar codul său VIN?

Baza de date a Registrului Auto Român este limitată, ca să folosim un termen cât se poate de drăguț. Conține numai câteva informații despre mașini și doar după ce acestea au fost înmatriculate în România. Nimic de ce s-a întămplat cu ele înainte de a ajunge în țară. De foarte multe ori, mai ales când vorbim despre mașini de import, exact ce s-a întâmplat cu ele ÎNAINTE de a ajunge în țară este ce ne interesează.

Agregatoare de baze de date precum serviciul celor de la carVertical strâng la un loc informații din multiple țări europene la care adaugă bazele de date din Statele Unite si Canada. Avem, prin urmare, șansa de a accesa zeci de surse cu un singur click.

Mai mult, pentru a avea acces la acest istoric auto sunt necesare doar codul VIN și o conexiune la internet.

Întreg procesul implică doi pași banali – Pasul 1, citesc codul VIN; Pasul 2, îl introduc pe pagina carVertical. Imediat după primesc și citesc un raport detaliat al mașinii în cauză.

Toate bune și frumoase, dar ce conține mai exact acest raport?

Bună întrebare.

Ne-am pus-o și noi, așa că am decis să cumpărăm un raport de la carVertical ca să vedem mai precis ce ne livrează.

Raportul începe cu un sumar în care sunt trecute în revistă punctele cheie. Aflăm aici dacă s-a umblat la kilometraj, dacă mașina este declarată furată în altă țară, dacă a suferit accidente majore și, extrem de important, dacă a fost folosită în regim de taxi sau livrare.

exemplu raport carVertical

Imediat după ne sunt prezentate toate țările în care mașina a fost înmatriculată anterior, plus orice întrebuințare specială declarată. Anume, aflăm dacă a fost mașină de poliție, mașină de livrări, mașină în regim de închirieri pe scurtă durată și o alta sumedenie de astfel de întrebuințări speciale.

Urmează segmentul care ține de un potențial furt. Sunt consultate baze de date din 11 țări printre care Italia, America, Canada, Olanda, Finlanda, pentru a vedea dacă nu cumva mașina a fost declarată furată într-una dintre ele.

Imediat după găsim un grafic al kilometrilor reali parcurși și un raport legat de odometrul mașinii.

grafic al kilometrilor reali parcursi - raport carVertical

Urmează trecerea în revistă a daunelor unde ne este prezentat un model 3D cu identificarea locurilor avariate plus detalii despre felul și costul daunelor înregistrate.

model 3D cu identificarea locurilor avariate plus detalii despre felul și costul daunelor înregistrate.

 

Raportul se încheie cu date ale mașinii pe care le găsiți și în talon, dar care este bine să fie verificate. Anume, puterea motorului, culoarea originală a caroseriei, modelul mașinii plus ceva fotografii.

Am fost plăcut surpinși de faptul că cei de la carVertical au creat și un ghid care vă îndrumă pas cu pas cum să verificați mașina la fața locului pentru a fi și mai sigur că nu achiziționați proverbiala dudă.

De la verificarea chiuloasei, până la verificarea frânelor sau a potențialelor scurgeri de lichide, toți pașii majori ai unei inspecții auto sunt cuprinși în ghidul carVertical atașat istoricului mașinii verificate.

Sună bine, dar nu merge să cumpăr mașina și fără să plătesc un raport?

Poate că da, sau poate că nu.

Dacă aveți noroc, mașina care vă interesează este exact cum o descrie vânzătorul. Dar… dacă nu aveți noroc de data asta?

Dacă în loc de 80.000 km sunt 190.000? Dacă mașina a fost implicată într-un accident și are probleme serioase de structură? Dacă motorul este făcut praf și urmează să cedeze în câteva săptămâni? Dacă mașina are probleme legale? Dacă mașina “perfect întreținută” a fost folosită la livrări sau ca mașină de închiriat? Sunt zeci și zeci de astfel de “dacă” la care vă expuneți.

Multe scenarii care pot să vă coste enorm de mult timp si extrem de mulți bani. Scenarii de care vă puteți proteja în câteva minute, contra unui preț derizoriu.

Imaginați-vă că mașina a fost folosită pentru livrări și kilometrajul arată doar 40% din cât a rulat în realitate. Toată acea uzură va fi suportată din buzunarul Dvs. Și e păcat.

raport carVertical - poze masina cu daune

Dar de ce se percepe o taxă pentru un astfel de raport?

Răspunsul simplu este pentru că întreținerea unei astfel de baze de date care unește zeci de altele și oferă o interfață comună, ușor de folosit, este extrem de costisitoare. Și-n timp și-n bani.

Mai mult, baza de date trebuie continuu întreținută și reîmprospătată.

Concluzie

În schimbul unei sume modice, rapoarte precum cele oferite de carVertical pot să vă ferească de o sumedenie de probleme ascunse când cumpărați o mașină la mâna a doua. Pe baza unei verificări VIN aveți access la o mulțime de detalii legate de mașină precum kilometrajul real, daune suferite în trecut, dacă a fost întrebuințată în regim de taxi sau livrări, dacă mașina nu este cumva raportată furată în altă țară plus multe multe altele.

Verificarea istoricului auto după codul VIN este vitală, iar in secolul 21 este și facilă și ieftină.

carvertical VIN

Android pe masinile Ford – parteneriat cu Google

Android pe masinile Ford – parteneriat cu Google

Ford pariază pe Google pentru a-și spori transformarea digitală și pentru a „reinventa” vehiculele conectate într-un acord de șase ani.

Google și Ford au anunțat un nou parteneriat la începutul acestei săptămâni, care va aduce tehnologia Android la mașinile Ford și va accelera transformarea digitală a companiei auto.

Din 2023, parteneriatul de șase ani va vedea milioane de viitoare vehicule Ford și Lincoln alimentate de Android, cu aplicații și servicii Google încorporate, în încercarea de a „reinventa experiența vehiculului conectat”.

Aceasta va include Asistentul Google activat prin voce, Hărți Google pentru navigare și Google Play pentru controlul muzicii și al podcasturilor. Utilizarea Android va permite, de asemenea, Ford și dezvoltatorilor terți să construiască aplicații pentru vehicule.

Suntem obsedați de crearea de produse și servicii Ford obligatorii, distincte”, a spus Jim Farley, președinte și CEO Ford. „Această integrare va dezlănțui echipele noastre pentru a inova pentru clienții Ford și Lincoln, oferind în același timp acces la aplicațiile și serviciile Google de nivel mondial.

Ca parte a parteneriatului, Google va deveni și furnizorul preferat de cloud al Ford. Producătorul auto a declarat că va valorifica experiența Google în domeniul datelor, inteligenței artificiale și învățării automate pentru a accelera transformarea digitală, moderniza operațiunile și alimenta tehnologiile vehiculelor conectate.

Aceasta va include îmbunătățirea experiențelor clienților cu servicii personalizate, modernizarea dezvoltării produselor, fabricarea și gestionarea lanțului de aprovizionare și implementarea modelelor de afaceri bazate pe date.

Ford și Google vor înființa, de asemenea, un nou grup de colaborare, Team Upshift, pentru a explora oportunitățile de inovație în spațiul auto. Aceasta ar putea include dezvoltarea de noi experiențe de vânzare cu amănuntul atunci când cumpărați un vehicul sau crearea de oferte pe baza datelor.

Pe măsură ce Ford continuă cea mai profundă transformare din istoria noastră cu electrificare, conectivitate și auto-conducere, Google și Ford, împreună, creează o unitate de inovare capabilă să ofere o experiență superioară clienților noștri și să modernizeze afacerea noastră”, a adăugat Farley.

Condițiile financiare ale tranzacției nu au fost dezvăluite. Potrivit unei estimări a lui Morgan Stanley , tranzacția ar putea crea un flux anual de venituri de 9 miliarde de dolari pentru Ford și ar putea genera profituri de 5 miliarde de dolari.

Pe lângă aducerea sistemului de operare Android la milioane de vehicule, acordul ar putea fi, de asemenea, un impuls pentru afacerea Google în cloud. Gigantul tehnologic a dezvăluit date financiare pentru unitatea sa de cloud computing pentru prima dată la începutul acestei săptămâni, dezvăluind faptul că a înregistrat o pierdere de 5,6 miliarde de dolari în 2020 la venituri de 13,1 miliarde de dolari.

Stire auto preluata de pe siliconrepublic.com

Photo by Julissa Helmuth from Pexels

 

Masinile viitorului vor semana cu mingiile de golf

Masinile viitorului vor semana cu mingiile de golf

Conform unor cercetători americani, răspunsul la problema economiei de combustibil se poate găsi într-un nou material ce-și poate schimba forma, inspirat de mingea de golf. Experții în aerodinamică de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts au creat un material a cărei suprafață poate trece de la o textură normală la una cu gropițe (la fel ca cea a mingei de golf), la simpla apăsare a unui buton.

Aceștia au mai spus că, dacă acest material va fi aplicat pe diverse elemente ale caroseriei unei mașini, aceasta ar deveni mult mai economică, deoarece consumul de carburant ar scădea și mai mult. Principiul din spatele noului material nu este ceva neapărat revoluționar, mingile de golf având din totdeauna o suprafață denivelată, cu gropițe, care le ajută să se miște mai lin prin aer, pe o distanță mare.

De asemenea, și mingile de fotbal de la Campionatul Mondial (recent încheiat) au avut o textură asemănătoare.

Suprafața cu gropițe reduce turbulențele de aer

O suprafață ca cea a unei mingi de golf funcționează prin ținerea fluxului de aer cât mai aproape de aceasta, pentru o mai lungă perioadă de timp, reducând, în același timp, turbulențele de aer din spatele mingei (cauza principală care o poate încetini). Deci, de ce nu a fost folosit un asemenea material și în industria auto?

Pentru, că deși o astfel de suprafață ar oferi avantaje la condusul prin oraș la viteze mici, ar prezenta numai dezavantaje la viteze mari, pe autostrăzi. Practic, dacă materialul nu este unul care să-și poată schimba forma (ca cel menționat un pic mai sus), atunci el nu va mai ajuta la economisirea de carburant, ci la creșterea consumului acestuia.

Din acest motiv, cercetătorii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology – Institutul de Tehnologie din Massachusetts) au creat materialul cu suprafața care-și poate schimba forma (smart morphable surface (smorph)).

Materialul are un exterior dur, care acoperă un interior moale. Când presiunea din interior este scăzută, materialul exterior se strânge, creând o suprafață plină cu gropițe. Cam în același mod se transformă și o prună normală într-una stafidită, dacă ar fi să facem o comparație.

Potrivit unuia dintre cercetătorii de la MIT, Pedro Reis, procedeul de inversare al acestei acțiuni este cel mai interesant. Practic, la apăsarea unui buton, ai putea să revii la o suprafață normală a caroseriei mașinii, având astfel libertatea de a alege când vrei să economisești combustibil.

Noutăți de la Apple și Google pentru Sonata

Noutăți de la Apple și Google pentru Sonata

Noul model de Hyundai Sonata va avea, probabil, spre sfârșitul acestui an, dacă nu, de anul viitor, un nou sistem in-car de tip smartphone, cu tehnologie oferită de Apple și Google.

Disponibilitatea acestui tip de sistem, denumit Apple CarPlay, care va funcționa cu noul sistem de operare Android de la Google, face din Sonata prima mașină care nu se află în categoria celor de lux, dar care oferă un astfel de sistem (în Statele Unite, cel puțin), conform declarațiilor lui John Shon, managerul responsabil cu planificarea produsului de la Hyundai Motor America, ce se ocupă și de modelul Sonata.

John Shon declara că, din punctul său de vedere, chiar această nouă tehnologie este una dintre cele mai interesante pentru noul model Hyundai Sonata. El a mai spus, în fața jurnaliștilor adunați la ședința de presă, că, alături de sistemul Apple CarPlay, va exista și softul Android de la Google, pentru partea de navigație. Așa că, indiferent dacă ești fanul iPhone, ori fanul Android, în ceea ce privește conectivitatea, nu ar trebui să ai nici o problemă.

Această mișcare pe care o face Hyundai o aduce printre primii producători de mașini care vor folosi un sistem de operare de la o terță parte, ceea ce va face din noul model Sonata un fel de „iPhone pe roți” (dacă ținem cont de faptul că sistemul instalat provine de la Apple) sau un „Android pe roți”.

Atunci când Apple a anunțat, la târgul auto de la Geneva, din martie acest an, apariția sistemului CarPlay, și alte companii precum Honda, Volvo, Jaguar și Mercedes Benz s-au arătat interesate de încorporarea acestuia în modelele noi pe care le vor scoate pe viitor.

Ca și interfață, cea de la CarPlay se aseamănă destul de mult cu un alt sistem de operare de la Apple: cel pentru telefoane mobile, cunoscut sub denumirea de iOS. Prin intermediul său, conducătorul auto poate utiliza anumite aplicații din iPhone-ul personal chiar pe ecranul sistemului CarPlay. Astfel, acesta poate selecta ce melodii vrea să asculte, poate trimite și primi mesaje text vorbite, poate naviga utilizând hărțile Apple și poate chiar efectua apeluri telefonice prin conectarea telefonului mobil la mufa USB a sistemului.

Nici Google nu s-a lăsat mai prejos și au anunțat și ei propriul lor sistem in-car, Android Auto, care va folosi o versiune a softului pentru telefoane mobile. în cadrul conferinței anuale a dezvoltatorilor de programe din San Francisco. Acest sistem beneficiază de Google Play Music, hărți (Google Maps) și posibilitatea de transmitere și primire de mesaje vocale.

Acest sistem este unul dintre primele produse scoase pe piață de către Open Automotive Alliance, un grup aflat sub aripa celor de la Google, care dorește introducerea Android Auto în diverse modele de mașini de la Audi, General Motors, Honda sau Hyundai, printre altele.

Noul model Hyundai SonataNoul model Hyundai Sonata este disponibil la vânzare (în America), dar încă se mai lucrează puțin la funcționalitatea și integrarea acestor sisteme. Există, însă, opțiunea instalării lor la o dată ulterioară, pentru cei care vor achiziționa deja un mode de Sonata înaintea definitivării detaliilor legate de funcționarea celor două sisteme.